20: Hoe de topondernemer de toekomst overleeft – Frans van der Reep

Frans-van-der-Reep Alex Lie-Hap-Po

Frans van der Reep is senior-strategist bij KPN, lector Digital World bij Hogeschool INHolland,
inspirator van het nextpractice-institute en daarnaast toezichthouder bij een aantal profit en non-profit organisaties.

Als visionary practitioner, systeem-denker en bedrijvenbouwer is hij wereldwijd een veelgevraagd spreker.
In 1997 is hij geridderd door koningin Beatrix. Hij is auteur van diverse boeken en tal van artikelen.

Hij wordt getypeerd als vrijdenker die intrigerende dwarsverbanden legt en hij heeft een aantal
rake voorspellingen gedaan over de toekomst van het internet in de afgelopen jaren.

We bespreken van alles, zoals de toekomst door het internet, Het gevaar van de verkeerde ‘mental map’, valkuilen van ondernemers en zelfs het huwelijk dat uit de tijd is.

Een aantal wijsheden die uit het gesprek naar voren komen: 

Schrijf nooit meer een businesscase. Als mensen echt iets willen dan argumenteren ze niet, maar poneren ze.
Argumenteren is de poormans strategy. Frans geeft aan welk pad je als ondernemer juist wel moet bewandelen.

Frans legt ondernemers 3 vragen voor om te kijken of zij kans van slagen hebben.
1: Weet je wat je wil?
2: Ben je congruent in je uitstraling?
3:Kan het bedrijf groeien?

Hoe ontdek je de blinde vlekken in je bedrijf? Frans geeft een aantal waardevolle tips die je niet zou verwachten.

De perfecte techniek die je als ondernemers kan gebruiken om voorwaarts te gaan.

Definieer wat je wil en vanuit de nieuwe situatie trek je de oude situatie er naartoe. Dit is de shortcut naar succes.

‘Draagvlakdenken’ is de manier om je bedrijf ten onder te laten gaan. Het ontneemt je je power.
Zet je idee neer, neem kleine stapjes, en doe hierbij geen water bij de wijn.
Klanten voelen onmiddellijk of je idee puur is!

Verander je denken, kijk eens op een andere manier naar de wereld.

Een probleem wordt pas opgelost als het een echt probleem is.
We houden onszelf vaak enorm voor de gek. Ontdek hoe je de waarheid kan leren zien.

Wanneer je je mentale kaart maar een kwart slag draait, ben je weg met je kennis.

Internet verandert je ‘mental map’. Om problemen op te lossen, moet je ze concreet
maken. Mensen moeten het voelen, gebruik storytelling.

47% van de bestaande banen gaat verdwijnen dankzij internet, hoe gaan we hier mee om?

Ons leven wordt steeds onzekerder en dit gaat meer stress opleveren…

We leven veel te lang om 1 relatie te hebben. Huwelijk is uit de tijd dat we 40 jaar werden,
nu worden we zowat 100 jaar.

Middeleeuwse trekjes komen terug: Het leven wordt steeds feller.

Internet schakelt de middenklasse uit.

Internet geeft de illusie van transparantie. Je krijgt zoveel informatie dat je gemakkelijk gemanipuleerd wordt.

De welvaartsshift naar het oosten is allang begonnen.
Uit het Westen komt de creativiteit, maar dat is niet genoeg om een land te voeden.

Wat wordt de toekomst van bedrijven?
Een bedrijf wordt steeds meer een tijdelijke coalitie
van professionals van mensen die iets leuks willen maken.

Internet dwingt je weer om beter te zijn in je vak vanwege de concurrentie.

Fransvanderreep.com
nextpractice-institute.com

(Interview uit 2015)